Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Organizowanie konkursów na Facebooku jest doskonałym sposobem na budowanie świadomości marki i zachęcenie użytkowników oraz własnych obserwatorów do wzmożonej aktywności.

Organizując konkursy, należy jednak pamiętać, że zabawa naruszająca zasady Facebooka lub przeprowadzona w sposób niezgodny z prawem może nam przysporzyć więcej szkody niż pożytku.

Jak tego uniknąć? O czym należy pamiętać przeprowadzając konkurs na FB?

Konkurs musi posiadać regulamin

Regulamin konkursu jest nie tylko wymogiem narzuconym przez serwis, ale również przez polskie prawo. Tworzenia spisu konkursowych zasad nie powinniśmy traktować jako przykrej konieczności — regulamin i zawarte w nim zapisy chronią nas przede wszystkim przed różnego rodzaju naruszeniami i nieuzasadnionymi oczekiwaniami ze strony osób biorących udział w zabawie.

Spis regulacji dotyczących konkursu powinien zawierać informacje mówiące o tym, kto jest organizatorem konkursu (trzeba również wyraźnie zaznaczyć, że nie jest nim portal Facebook!) oraz kto funduje nagrodę. Bardzo ważne jest podanie dat rozpoczęcia i zakończenia konkursu, opisanie zadania konkursowego oraz ustalenie warunków koniecznych do wzięcia udziału (np. ukończenie 18 r.ż., posiadanie konta na Facebooku).

Uwaga! Bardzo ważną zasadą dotyczącą legalności konkursów, zamieszczoną w regulaminie Facebooka i jednocześnie bardzo często pomijaną przez organizatorów, jest uzależnienie wzięcia udziału w konkursie od polubienia profilu organizatora, udostępnienia posta konkursowego czy oznaczania znajomych. Na przykładzie, post sformułowany następująco: „Aby wziąć udział w konkursie polub nasz fanpage, udostępnij post konkursowy i/lub oznacz osobę, która będzie chciała wziąć udział w konkursie” jest przykładem złamania wszystkich zasad organizowania konkursów na FB. W takiej sytuacji należy się liczyć z możliwością usunięcia posta konkursowego, a nawet zablokowania profilu przez administratorów serwisu!

W regulaminie konkursowym powinny również znaleźć się takie informacje jak data ogłoszenia wyników konkursu, forma odbioru wygranej, wartość nagród i sposób ich przyznawania, zasady reklamacji oraz klauzule dotyczące administrowania danymi osobowymi na okoliczność realizowania konkursu.

Zadanie konkursowe

Ponieważ, zgodnie z zasadami obowiązującymi na portalu Facebook, zadanie konkursowe nie może polegać jedynie na polubieniu, udostępnieniu czy oznaczeniu, realizując tego rodzaju zabawę na swoim profilu, musimy zastanowić się nad zadaniem konkursowym.

Powinniśmy wziąć pod uwagę dwa czynniki: pierwszy — trudność zadania. Niestety, jak pokazują nasze doświadczenia, im bardziej użytkownik będzie musiał się napracować, by udzielić odpowiedzi, tym mniej zgłoszeń pojawi się pod postem konkursowym. Dlatego, jeśli zależy nam na zaangażowaniu możliwie największej liczby użytkowników, zadanie raczej musi opierać się na prostych czynnościach typu: zamieszczenie komentarza, zdjęcia, itp.

Drugi czynnik, który powinniśmy brać pod uwagę to atrakcyjność nagród. Trudność zadania konkursowego powinna być proporcjonalna do proponowanej przez nas nagrody. Należy również pamiętać, że jakość nagrody zachęca do udziału nie tylko naszych klientów i potencjalnych klientów, ale również tzw. „konkursowiczów”, czyli osoby, które lubią brać udział w różnego rodzaju zabawach z nagrodami, a które niekoniecznie są zainteresowane naszą marką czy oferowanymi produktami.

Nagrody w konkursie — co trzeba wiedzieć?

Konieczne jest, by w naszym konkursowym regulaminie znalazły się kryteria wręczania nagród, analogicznie musi się tam znaleźć zapis o sposobie ich przyznawania. W przypadku wielu konkursów, w których możemy znaleźć informację, że „laureaci zostaną wylosowani” i, o ile nie spełnimy kilku warunków realizacji konkursu w tej formie, będziemy mieć do czynienia nie tylko z naruszeniem regulaminu Facebooka, ale również przepisów prawa.

Warto pamiętać, że aby urządzić losowanie nagród, należy mieć zgodę Krajowej Izby Skarbowej — jej brak może skutkować nałożeniem na organizatora konkursu kary finansowej! Organizując na Facebooku loterię, należy uwzględnić konieczność złożenia wniosku do Izby Celnej o pozwolenie na jej przeprowadzenie, wpłacić 10% wartości brutto puli nagród jako opłatę za zezwolenie oraz zgłosić loterię do Ministerstwa Finansów — nadzór nad loterią przejmuje wtedy osoba ze specjalnym świadectwem resortu.

Kolejną istotną kwestią w kontekście nagród, są podatki. Ponieważ nagroda rzeczowa jest traktowana jako przychód z innych źródeł, konieczne jest opłacenie podatku w wysokości 10% od wygranej. Jednakże według przepisów nie jest wskazane, na kim spoczywa ten obowiązek, dlatego możemy tę kwestię uregulować właśnie w regulaminie konkursu. Konieczność opłacenia podatku nie występuje również o ile wartość nagrody nie przekracza 760 złotych albo jeśli organizujemy konkurs o tematyce sportowej, artystycznej, dziennikarskiej, kulturalnej bądź naukowej.

Sankcje za niestosowanie się do zasad Facebooka

Jeśli administratorzy portalu dostrzegą w naszym konkursie wspomniane wyżej naruszenia, możemy liczyć się z usunięciem postu konkursowego, obcięciem zasięgów publikowanych na fanpage’u postów, a nawet czasową lub stałą blokadą strony firmowej na Facebooku.

W przypadku niezgłoszenia losowania przez organizatora konkursu do odpowiednich organów może to zostać zakwalifikowane jako przestępstwo skarbowe — tu należy się liczyć z nałożeniem kar pieniężnych lub innymi konsekwencjami wynikającymi z kodeksu.

Podsumowując: konieczność sformalizowania konkursu chroni nie tylko jego uczestników, ale również organizatorów. Niezastosowanie się do panujących reguł na portalu społecznościowym czy przepisów prawnych, może bowiem spowodować, iż zamiast poprawić swoje notowania, pogorszymy sytuację.

Dla naszych Klientów realizujemy z powodzeniem akcje konkursowe, które nie tylko cieszą się dużym zainteresowaniem, potwierdzonym kilkunastotysięcznymi zasięgami organicznymi, ale przede wszystkim umacniają pozycję marek na rynku i budują lojalną i zaangażowaną społeczność fanów. Dlatego, jeśli potrzebujesz wsparcia w organizacji konkursu lub prowadzenia swoich kanałów w mediach społecznościowych — skontaktuj się z nami!

ZATRUDNIJ NAS
DO SWOJEGO
PROJEKTU

4Real

ul. Racławicka 2/28

42-229

Częstochowa

biuro@4real.pl

+48 533 345 520