Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Masz poczucie, że wyniki Twojej strony internetowej nie są wystarczające i chciałbyś coś zmienić? A może słyszałeś o działaniach z zakresu POZYCJONOWANIA, jednak nie bardzo wiesz na czym polegają? Każdy artykuł związany z SEO, powinien zaczynać się od wytłumaczenia czym ono jest i jaki obszar działań pod nie podlega.

Czym właściwie jest SEO? 

SEO (z angielskiego: Search Engine Optimalization), to inaczej optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. SEO to działania podejmowane w celu osiągnięcia przez daną stronę internetową jak najwyższej pozycji w organicznych (niepłatnych) wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych.

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się:

  • Czy SEO równa się pozycjonowanie?

  • Dlaczego warto zrobić audyt SEO dla strony www?

  • Jakie są podstawowe działania w zakresie SEO?

  • Z jakich narzędzi korzystają specjaliści?

  • Czy SEO = pozycjonowanie?

Czy SEO równa się pozycjonowanie?

SEO często jest mylone z pozycjonowaniem. Niektórzy myślą, że optymalizacja to synonim pozycjonowania. Być może ten błąd wynika z niepoprawnego tłumaczenia terminu SEO z języka angielskiego, jednak warto podkreślić, że SEO i pozycjonowanie to nie są równoważne pojęcia. Obydwa odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wynikach wyszukiwarek, jednak w ich zakres wchodzą inne działania. SEO oznacza wszelkie działania podjęte na stronie internetowej, mające za zadanie poprawę pozycji strony w wyszukiwarce. Optymalizować można treść, obrazy, kod źródłowy strony, jak również jej przystępność i funkcjonalność. Gdy mówimy o pozycjonowaniu, mamy na myśli działania poza stroną internetową. Działania te polegają głównie na budowaniu silnej bazy linków odnoszących się do witryny.

Pierwsze kroki w kierunku SEO

Przed podjęciem działań związanych z SEO, należy:

  • Zastanowić się jak rozwija się branża, w której działamy.

  • Przeanalizować działania konkurencji.
  • Zastanowić się, na czym nam zależy w stosunku do działań SEO - czy ma to być lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania, czy zwiększona liczba konwersji na stronie?

  • Zdecydować, ile możemy wydać pieniędzy na działania SEO

  • Sprawdzić, czy nasza strona jest gotowa na podjęcie działań SEO, czy może należy ją zaktulizować?

Dlaczego warto zrobić audyt SEO dla strony WWW?

OAYTOG0-min

Pierwszym krokiem w celu sprawdzenia, w jaki sposób funkcjonuje nasza strona www, jest zrobienie audytu SEO. Audyt stanowi podstawę działań optymalizacyjnych i promocyjnych w kontekście marketingu w wyszukiwarkach, pozwala zdiagnozować szereg błędów oraz obszarów ryzyka, które należy wziąć pod uwagę w procesie optymalizacji strony internetowej, a także jej dalszej promocji w wyszukiwarkach. Audyt ten powinien być bardzo rozbudowany i szczegółowy, gdyż mówi się nawet o 200 czynnikach, które wpływają na pozycjonowanie w Google.

Audyt strony internetowej można wykonać samemu, jednakże jest to rzecz trudna i czasochłonna. Do wykonania kompletnego audytu strony internetowej potrzeba wiele specjalistycznych narzędzi, a także lat doświadczenia. Korzystanie z darmowych narzędzi często jest niewystarczające, koniecznie leży należy uzupełnić je narzędziami płatnymi, takimi jak np. Screaming Frog czy Semstorm, z których korzysta także nasza Agencja.

Jakie są podstawowe działania w zakresie SEO?

Podstawowymi działaniami, które należy wykonać na każdej stronie internetowej są: 

  • Optymalizacja treści na stronie. Wiąże się to z rozbudowaniem treści na stronie o tekst, grafiki lub video. Polega też na nasyceniu treści słowami kluczowymi. Działanie to przynosi efekt przy długofalowej współpracy i gwarantuje cykliczne wzrosty w wynikach wyszukiwania.

  • Dodanie meta tagów do strony. Meta title to tekst (a właściwie tytuł strony), który wyświetla się w wyszukiwarkach. Meta description to opis strony, który widzimy po wpisaniu tekstu w wyszukiwarce. Meta tagi są ważnym aspektem SEO, ponieważ możemy w nich umieścić wiele słów kluczowych, które są istotne dla naszej strony, a to gwarantuje wzrost w wynikach wyszukiwarek.

  • Optymalizacja zdjęć i grafik na stronie. Prawidłowe rozmiary grafik na stronie, równają się szybszemu jej działaniu. Przekłada się to też na ruch na stronie, ponieważ strony, które działają powoli i długo się ładują, zniechęcają użytkownika do kontynuowania przeglądania. Dzięki optymalizacji grafik, strona będzie działała szybciej, a to przyczyni się do niższego wskaźnika odrzuceń na stronie.

  • Dodanie atrybutu ALT do zdjęć na stronie. Należy pamiętać, że roboty Google nie widzą strony w ten sam sposób jak my – odbiorcy. Dla robotów wszystko zawarte jest w kodzie strony. Dlatego należy pamiętać o dodaniu atrybutów ALT do zdjęć, aby roboty sieciowe mogły zobaczyć co znajduje się na zdjęciu. Warto zaznaczyć, że jest to kolejne miejsce do umieszczenia słów kluczowych.

Z jakich narzędzi korzystają specjaliści SEO?

Każdy specjalista SEO korzysta codziennie z wielu narzędzi do analizy strony. Narzędzia, z których korzystamy, można podzielić na dwie kategorie - płatne i bezpłatne:

  • Semstorm – narzędzie płatne. Można na nim prowadzić dzienny monitoring pozycji. Przydatną funkcją jest możliwość śledzenia płatnych kampanii Google Ads konkurencji. Do zalet Semstormu na pewno należy rozbudowana baza słów kluczowych. Frazy możemy połączyć z lokalizacjami. Sprawdzimy tu również liczbę wyszukiwań dla słów kluczowych.

  • Google Search Console – narzędzie bezpłatne. Jest to podstawowe narzędzie pracownika działu SEO. Możemy tu sprawdzić indeksację strony, błędy 4xx i 3xx. Tutaj również jesteśmy w stanie zweryfikować linki przychodzące do naszej witryny. Do Search Console zaglądamy także po to, aby sprawdzić, na jakie frazy widoczna jest nasza strona oraz ile kliknięć generuje każda z nich.

  • Google Analytics – narzędzie bezpłatne. Służy do sprawdzania ruchu na stronie. Można tutaj zweryfikować, skąd pochodził ruch, jaki był przepływ użytkowników, a także które strony są najpopularniejsze. Dzięki Google Analytics sprawdzimy też, które strony mają wysoki współczynnik odrzuceń, a także które strony przyczyniają się do konwersji. Istotnym elementem jest też możliwość sprawdzenia, jak wygląda demografia użytkowników naszej strony internetowej.

  • Screaming Frog SEO Spider Tool – narzędzie płatne. Z jego pomocą możemy przeprowadzić szczegółową analizę czynników onsite na naszej stronie. Screaming Frog przedstawia nam listę stron, razem z ich metadanymi, takimi jak meta title czy meta description. Dodatkowo dzięki niemu sprawdzimy nagłówki i alty na stronie. Narzędzie to pozwoli nam sprawdzić także przekierowania i czas wczytywania strony. Należy nadmienić, że Screaming Frog istnieje także jako narzędzie bezpłatne, jednak jego możliwości są wtedy ograniczone – pozwala na zbadanie do 500 adresów URL.

Podsumowując, aby zacząć działania SEO na stronie internetowej, na początku trzeba dokonać jej audytu. Kolejną rzeczą jest odpowiednie dobranie narzędzi i umiejętne ich wykorzystanie. Działania z zakresu SEO nie należą do łatwych, dlatego jeżeli czujesz, że potrzebujesz wsparcia w tym obszarze – powierz swoją stronę Agencji marketingu internetowego 4real!

Komentarz Eksperta
Pierwsze kroki SEO - zrób je z nami!

Pozycjonowanie można uznać za wyższy poziom „wtajemniczenia”, a właściwie zaangażowania w walkę o wysokie pozycje w wyszukiwarce. Dawno temu, w rozmowach z Klientami, często używaliśmy metafory porównującej stronę internetową do biura firmy - jedno i drugie trzeba mieć, jeśli chcemy, żeby Klienci nas odwiedzali.

W temacie podstaw SEO, optymalizacji i pozycjonowania, powiedziałbym, że to jest trochę jak z restauracją i krytykiem kulinarnym. Ten krytyk musi znaleźć restaurację, być w stanie do niej wejść, zamówić i spróbować jedzenia, żeby później zachęcać Klientów do odwiedzania tej restauracji. Jeśli dobrze ugościmy krytyka, to możemy liczyć na większy ruch innych Klientów, którzy będą kierować się jego opinią. W tym przypadku takim krytykiem jest Google, a polecić nas może prawie wszystkim użytkownikom internetu (wg danych z kwietnia 2020 z tej wyszukiwarki korzysta 92% Polaków).

4Real

ul. Racławicka 2/28

42-229

Częstochowa

biuro@4real.pl

+48 533 345 520