Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Zastanawiasz się, jakie słowa kluczowe wybrać na swoją stronę internetową? Przeczytaj nasz poradnik!

Szukając informacji na temat produktu, usługi lub firmy, w pierwszej kolejności kierujemy się do wyszukiwarki. Słowa kluczowe to podstawa marketingu internetowego. To właśnie od nich zależy jakość oraz wartość wyników wyszukiwania, a to bezpośrednio przekłada się na sukces Twojej kampanii reklamowej czy pozycjonowania. Dobrze dobrane frazy kluczowe sprawią, że użytkownicy bez trudu odnajdą na Twojej stronie internetowej dokładnie to, czego szukali.

Odpowiednia strategia wyboru tych słów bezpośrednio przekłada się na widoczność serwisu w wyszukiwarce internetowej. Jeżeli nie przeprowadziłeś jeszcze gruntownej analizy swojego serwisu pod kątem fraz kluczowych, może okazać się, że pomimo iż pozycjonujesz się po określonych słowach kluczowych, to nie przynosi to wymiernych korzyści w wynikach wyszukiwania. Czym są słowa kluczowe i jak dobierać je pod wyszukiwarki? 

Czym są słowa kluczowe i jakie są ich rodzaje?

Początkujący marketerzy oraz przedsiębiorcy zastanawiają się, czym tak właściwie są słowa kluczowe. To enigmatyczne pojęcie odnosi się do fraz, które po wpisaniu w wyszukiwarkę wyświetlane są w przeglądarce internetowej — niezależnie od tego, czy korzystasz z Google, Safari czy Bing. To właśnie słowa kluczowe (inaczej frazy lub hasła kluczowe) odpowiadają za to, w jakim miejscu przeglądarki wyświetli się Twoja strona. Frazy kluczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu — dzięki nim w łatwy sposób przedstawisz swoją ofertę Klientom. Jakie mamy rodzaje słów kluczowych? Co warto o nich wiedzieć?

Wybór odpowiedniego hasła kluczowego do strony internetowej, a także do konkretnych artykułów jest kluczowym działaniem w przypadku pozycjonowania serwisu internetowego.

Istnieją następujące rodzaje słów kluczowych:

  • Ogólne frazy kluczowe

Takie słowa dotyczą zazwyczaj konkretnych usług lub produktów. Są to najczęściej, składające się z jednego lub dwóch słów, opisy konkretnego produktu bądź usługi. Przykłady: głośnik bluetooth; piłki tenisowe; lampka nocna; buty sportowe; słownik wyrazów obcych.

  • Branżowe słowa kluczowe

To frazy, które konkretnie opisują daną branżę lub dziedzinę, którą zajmuje się Twoja firma — przykład: informatyka; marketing internetowy; księgowość. Po wpisaniu takiego hasła kluczowego w wyszukiwarkę, otrzymasz wyniki w postaci serwisów internetowych lub artykułów, które skupione są wyłącznie na wyszukiwanej problematyce.

  • Frazy kluczowe „long tail”

Frazy z tzw. długim ogonem złożone są z większej ilości wyrazów. Takie hasła dokładniej opisują oferowane przez Ciebie produkty bądź usługi. Dzięki pozycjonowaniu takich haseł możesz dotrzeć do Klienta, który będzie zainteresowany konkretnym produktem lub usługą. Przykłady fraz „long tail”: marketing internetowy dla sklepu internetowego; niebieskie buty do biegania; zielona torba na zakupy; laserowe wycinanie w płycie MDF.

  • Hasła kluczowe związane z Twoją marką

To takie słowa kluczowe, które bezpośrednio dotyczą Twojej firmy. Takie frazy przynoszą najlepsze rezultaty w momencie, kiedy Klient kojarzy nazwę szukanej firmy bądź witryny. Jeżeli hasło kluczowe jest unikalne — prawdopodobnie Twoja strona internetowa zostanie wyświetlona na pierwszych pozycjach organicznych wyników wyszukiwania (organiczne wyniki wyszukiwania to wyniki w przeglądarce, które mają postać bezpłatnych linków do stron internetowej. Wyniki te, nie są efektem reklam, ani przynależności do programów linków sponsorowanych). Przykłady: 4real, 4real marketing internetowy, Fotowoltaika Atum Energy, Solum Service, Platinium Park.

W jaki sposób dobierać frazy kluczowe?

Poznałeś już rodzaje słów kluczowych — teraz musimy przejść do ich wyboru! Pierwszym krokiem do pozycjonowania odpowiednich słów kluczowych jest analiza branży — warto poznać konkurencyjność określonych fraz kluczowych. Dopiero kolejnym etapem jest dobór odpowiednich słów kluczowych do Twojej oferty. Przedstawimy Ci dzisiaj metody, za pomocą których zobaczysz, jak zrobić to poprawnie.

Pierwszym etapem Twojej pracy powinno być wybranie odpowiednich słów kluczowych, które bezpośrednio są związane z oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami. Spisz wszystkie frazy, które mogą wpisywać w pasek wyszukiwarki Twoi potencjalni Klienci. Radzimy zacząć od słów ogólnych, które określają Twoją ofertę. Pamiętaj, że pojedyncze słowa kluczowe nie przyniosą Ci wymiernych korzyści — pomimo że częstotliwość ich wyszukiwania jest wysoka, konkurencyjność na takich frazach jest ogromna.

Warto rozwinąć frazę kluczową poprzez:

  • Regionalizację

Jeżeli oferujesz usługę lub produkt, który skierowany jest na konkretną grupę docelową umiejscowioną na określonym obszarze — dodaj do swojego słowa kluczowego nazwę miejsca, bądź regionu. Dzięki takiemu działaniu, wybrani przez Ciebie odbiorcy, łatwiej dotrą do Twojej strony internetowej. Zawężenia lokalne sprawdzają się szczególnie w przypadku przedsiębiorstw świadczących ofertę w danym regionie lub posiadające stacjonarny punkt sprzedaży. Tę metodę polecamy szczególnie dla: restauracji, klubów i dyskotek, pubów, instytucji kulturalnych, piekarni i sklepów stacjonarnych. Przykładowe frazy kluczowe z użyciem metody regionalizacji: Restauracja Wrocław Rynek Główny; Kawiarnia Częstochowa II aleja; sklep odzieżowy Plac Trzech Krzyży Warszawa.

  • Konkrety

Jeżeli Twoja strona internetowa, nie może skorzystać z metody regionalizacji  — wykorzystaj konkretyzację słów kluczowych. W przypadku tej metody należy posłużyć się dodatkowym określeniem wspomnianego wcześniej słowa — musisz dodać do swojej oferty konkretne hasło, po którym Twoi Klienci mogą wyszukiwać stronę. Przykładowe frazy kluczowe z wykorzystaniem metody konkretyzacji: rowery górskie; podręczniki szkolne; kursy internetowe; akcesoria fotowoltaiczne; wycinanie laserem; tynkowanie budynków.

  • Szczegóły oferty

Zarówno w przypadku metody konkretyzacji, jak i regionalizacji — dwuczłonowe słowa kluczowe, mogą okazać się za mało szczegółowe, aby dać Twojej stronie internetowej wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Warto pomyśleć nad rozbudowaniem frazy kluczowej o przymiotnik, którego mogą używać internauci w momencie poszukiwania Twojej oferty. W tym przypadku warto posłużyć się frazami „long tail”, które charakteryzują się wysoką szczegółowością oraz konkretnym przekazem. Przykładowe frazy uzyskane metodą szczegółowości: specjalistyczne kursy internetowe dla nauczycieli; fotowoltaika dla firmy usługowej; skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych; tanie rowery turystyczne; najlepsza Agencja interaktywna Częstochowa

Przed rozpoczęciem prac z zakresu pozycjonowania witryny internetowej, przedstaw swoją listę słów kluczowych krewnym lub znajomym. Poczekaj na ich zdanie i porównaj zaproponowane przez nich słowa, które oni, jako zwykli użytkownicy, wpisaliby w wyszukiwarkę, aby znaleźć Twoją ofertę. Dzięki takim zabiegom rozwiniesz swoją listę o kilka istotnych fraz.

Metodą niepolecaną, ale często wybieraną, jest podglądanie słów kluczowych na stronach internetowych konkurencji. Przedsiębiorcy analizują frazy kluczowe firm, które osiągają wysoką pozycję w wyszukiwarce. Nie polecamy tej metody, ponieważ nie jest ona fair — jeżeli obawiasz się o skuteczność wybranych fraz kluczowych, powierz pozycjonowanie doświadczonej firmie!

Narzędzia pomocne w poszukiwaniu słów kluczowych

W wyborze odpowiednich fraz kluczowych pomocne okażą się powszechnie dostępne programy internetowe. Większość z polecanych przez nas narzędzi jest dostępna w ofercie bezpłatnej. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem internetowym dla firmy — nie polecamy korzystania z rozbudowanych, płatnych narzędzi, ponieważ nie wykorzystasz w pełni ich potencjału.

Dzięki tym narzędziom szybko dobierzesz słowa kluczowe:

  • Wyszukiwarka Google

Najprostszy sposób w celu wybrania fraz kluczowych. Aby poprawnie przygotować analizę haseł, zacznij wpisywać określone słowa w pasek wyszukiwania, a następnie sprawdzaj wyświetlane sugestie — są to podobne hasła, które były wyszukiwane wcześniej w Google. Tego typu podpowiedzi możesz znaleźć w organicznych wynikach wyszukiwania albo w miejscu podpowiedzi przy wpisywaniu frazy w polu wyszukiwania.

  • Keyword Tool

Proste narzędzie do wyszukiwania fraz kluczowych „long tail”. Program bazuje na słowach kluczowych, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarki Google, YouTube oraz Bing. Keyword Tool opiera swoje działania na pobranych z Google podpowiedziach słów kluczowych do wpisywanej przez użytkownika frazy. Narzędzie jest dostępne w podstawowej wersji bezpłatnie.

  • AdWords Planner

Najbardziej zaawansowane narzędzie. Warunkiem korzystania z plannera słów kluczowych jest posiadanie konta Google. Po wpisaniu odpowiedniego słowa lub wyrażenia, narzędzi pokaże frazy kluczowe, które najlepiej pasują do Twojej działalności. AdWords Planner dostarcza informacji o tym, jak często wyszukiwane są określone słowa kluczowe oraz jak wyszukiwania te zmieniają się w czasie. Dzięki takim danym, bez problemu zawęzisz swoją listę fraz kluczowych.

Dla bardziej zaawansowanych użytkowników polecamy:

  • Senuto,
  • Google Trends,
  • Semstorm,
  • Answer The Public,
  • Ubersuggest.

Co wpływa na konkurencyjność słów kluczowych?

Najistotniejszą kwestią przy wyborze odpowiednich fraz kluczowych jest ich konkurencyjność. To właśnie od niej będzie zależał czas poświęcony na wypozycjonowanie danego słowa kluczowego. Konkurencyjność haseł kluczowych zależy od środowiska, jakim otoczone są one w wyszukiwarce internetowej. Wpływ na to mają nie tylko czynniki bezpośrednio związane z konkretną frazą, ale również ogólna ocena Twojej strony internetowej, czy inne powiązane słowa kluczowe.

Musisz wiedzieć, że ocena konkurencyjności haseł kluczowych jest zagadnieniem, które wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu SEO, niezbędne będzie również odpowiednie doświadczenie w pozycjonowaniu stron internetowych.

Czynniki wpływające na konkurencyjność słów kluczowych:

  • Branża

Słowa kluczowe cechujące się największą konkurencyjnością związane są z gałęziami biznesu, które pozwalają na generowanie wysokich zysków. Bardzo trudne jest pozycjonowanie fraz kluczowych z zakresu bankowości, finansów i ubezpieczeń. Konkurencyjność frazy, oznacza liczbę przedsiębiorstw, które chcą być wyszukiwane w internecie na to samo hasło kluczowe. Musisz wiedzieć, że im konkurencyjność jest większa, tym trudniej pozycjonować daną frazę.

  • Konkurencja

Im więcej witryn internetowych o podobnej tematyce, tym ciężej jest osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania po konkretnej frazie kluczowej.

  • Działania z zakresu SEO Twojej bezpośredniej konkurencji

Pamiętaj, im więcej firm konkurujących ze sobą, tym ciężej osiągnąć wysoką pozycję po określonych frazach kluczowych. W przypadku, gdy Twój bezpośredni konkurent dobrze pozycjonuje swoje strony oraz inwestuje wysokie kwoty w kampanie SEO, zdobycie wysokiej pozycji w rankingu Google za sprawą podstawowych działań SEO, może okazać się mało prawdopodobne.

Podsumowując: aby zacząć poszukiwanie odpowiednich fraz kluczowych do witryny internetowej, na początku należy zrobić dobre rozeznanie w branży. Kolejną rzeczą jest prawidłowe dobranie słów kluczowych do regionu, w którym oferujesz produkty lub usługi. Nie możesz zapomnieć o długim ogonie słów kluczowych — jest to element, który może przynieść Ci wymierne korzyści z prowadzonych działań.

Działania z zakresu SEO na stronie internetowej nie należą do łatwych, ponieważ wymagają od Ciebie wielogodzinnej pracy oraz doświadczenia. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz odpowiedniego wsparcia w tym obszarze — powierz swoją witrynę Agencji marketingu internetowego 4real!

Komentarz Eksperta
Poszukujemy słów kluczowych — jak wybrać odpowiednie do tekstu SEO?

Wybierając kluczowe słowa kluczowe najtrudniejsze jest wczucie się w rolę potencjalnego Klienta poszukującego usług naszej firmy. Najczęściej pracownicy i właściciele firmy używają innych sformułowań niż potencjalni nabywcy ich produktów i usług. Np. czy ja potrzebuję hydroizolacji? Czy po prostu uszczelnienia fundamentów?

Prawdopodobnie, czytający to nasz Klient - Hermetik System, będzie przeklinał pod nosem, że fraza która przyszła mi do głowy, to pomylenie pojęć, że ich usługa to nie jest żadne uszczelnianie. Być może tak - nie wiem, nie znam się, nie orientuje się - mam stary dom i potrzebuję zrobić coś w temacie wody, fundamentów… Wpisuję więc w wyszukiwarkę frazę, która mi, laikowi w temacie, przychodzi na myśl jako pierwsza. 

Postarajmy się zatem, aby na naszych stronach pojawiły się treści z kategorii „poradnikowej”. Wyjaśnijmy pojęcia fachowe, używając słów potocznych, które być może w danej branży uznawane są za niewłaściwe (delikatnie mówiąc), ale przyjdą do głowy użytkownikom, szukającym rozwiązania swojego problemu.

4Real

ul. Racławicka 2/28

42-229

Częstochowa

biuro@4real.pl

+48 533 345 520