Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką internetową. Ponieważ jej podstawowym celem jest umożliwienie szybkiego i łatwego wyszukania informacji przez odbiorców, firma z Mountain View regularnie modyfikuje i usprawnia swoją technologię. Rok 2020 zaczął się od wprowadzenia widocznych zmian, które powinny ułatwić użytkownikom działania w wyszukiwarce.

Szacuje się, że mamy dostępnych już blisko 2 miliardy stron w Internecie. Z pewnością założyciele globalnej sieci internetowej, nie przypuszczali, że rozrośnie się ona do takich rozmiarów, w tak krótkim czasie. Już co drugi mieszkaniec Ziemi korzysta z Internetu. Nie dziwi więc fakt, że z każdym miesiącem przybywa nowych narzędzi, które pomagają w odnajdywaniu potrzebnych informacji w sieci. Najpopularniejszym od lat jest wyszukiwarka Google, która powstała w 1998 roku.  

Przez ponad 22 lata działalności, Google nieustannie się rozwija. Dobrym przykładem potwierdzającym te słowa są dane z 2010 roku, w którym firma z Mountain View wprowadziła 516 zmian w algorytmie (Algorytm Google to ciąg formuł oraz procesów komputerowych, które szukają odpowiedzi na pytania skierowane do wyszukiwarki przez użytkowników). W 2016 roku wprowadzonych usprawnień w algorytmie było już 1653, a 2018 rok zaskoczył nas aż 3234 zmianami - dane z 2018 roku pokazują, że wyszukiwarka staje się coraz bardziej użyteczna średnio co 3 godziny! Nic nie wskazuje na to, żeby Google planował zmniejszyć tempo usprawniania algorytmu.

Tylko w 2020 roku doczekaliśmy się dwóch istotnych zmian, które zachwiały na kilka tygodni branżą SEO. Co prawda, w tym roku nie zostały jeszcze wprowadzone rewolucyjne zmiany, które Google planuje na 2021, jednak, jak to bywa z każdą aktualizacją - przychodzi niespodziewanie i zaskakuje wszystkich.  Jakich zmian algorytmu doczekaliśmy się w 2020 roku? 

Nowy wygląd wyszukiwarki 

Zmiany wprowadzone przez Google mają na celu unowocześnić wygląd wyszukiwarki oraz przedstawić otrzymane wyniki w bardziej przystępny dla użytkownika sposób. W oficjalnym komunikacie na blogu Google, możemy dowiedzieć się, że zmiany zostały wprowadzone, aby użytkownik szybciej znajdował informacje, które są dla niego najistotniejsze.

Pierwszym elementem, który Google postanowiło zmodyfikować, jest forma pokazywania reklam – zmiana ich koloru. Dawniej płatne wyniki wyszukiwania były przedstawione za pomocą zielonego tekstu z wyraźnym napisem „Reklama”, obecnie jest to czarny, pogrubiony druk z tym samym napisem. Zmiana, która została wprowadzona przez Google, mocno upodobniła do siebie płatne i darmowe wyniki wyszukiwania.

Favicony w wynikach wyszukiwania

Kalifornijska firma postanowiła dodać w wynikach wyszukiwania favicon, czyli obrazkową ikonę, która pojawia się przed adresem URL w polu adresowym przeglądarki internetowej lub na karcie z otwartą stroną. Przy okazji


Zobacz, jak wyglądały wyniki wyszukiwania do stycznia 2020 roku i porównaj je z obecnymi.

Zobacz, jak wyglądały wyniki wyszukiwania do stycznia 2020 roku i porównaj je z obecnymi.

adres witryny zmienił swój wygląd. Od teraz adresy stron internetowych wyświetlane są na górze wyników wyszukiwania. Zmieniły się także kolory – z zielonego na czarny i rozmiary linków. Zmiana miejsca adresu witryny w wynikach wyszukiwania, jest korzystna dla użytkownika, ponieważ obecnie jest on bardziej czytelny.

Z informacji płynących z amerykańskiego przedsiębiorstwa, dowiedzieliśmy się, że istnieje możliwość zdefiniowania favicon, które będą wyświetlać się obok wyników wyszukiwania. Nowy wygląd wyników wyszukiwania został najpierw wprowadzony na urządzeniach mobilnych, a obecnie funkcjonuje już także w wersji desktopowej. 

Majowa aktualizacja algorytmu

5 maja 2020 roku na Twitterze firmy Google, który poświęcony jest wyszukiwarce z Mountain View, pojawiła się informacja o wdrożeniu najnowszej aktualizacji algorytmu. Jej oficjalną nazwą zostało - May 2020 Core Update. Coroczna aktualizacja, jak to ma w zwyczaju - zaskoczyła marketerów na całym świecie. 

Kolejna w tym roku modyfikacja algorytmu, skupiła się na weryfikacji oraz ocenie wiarygodności treści na stronach internetowych, a także na dopasowaniu ich do obecnych potrzeb użytkowników. Wyniki wyszukiwania mają odpowiadać na potrzeby użytkowników, które od marca bieżącego roku uległy zmianie w związku z pandemią. Obecnie internauci bardziej zainteresowani są tematami medycznymi, częściej korzystają z zakupów on-line oraz serwisów streamingowych i platform do zdalnej edukacji.

Grudniowa aktualizacja algorytmu Google

3 grudnia Google ogłosiło, że wprowadza nową aktualizację. To już trzecie uaktualnienie w 2020 roku. Przyglądając się historii modyfikacji algorytmu, może dziwić dłuższa przerwa pomiędzy zmianami w tym roku — dotychczas aktualizacje następowały średnio co 4-5 miesięcy, więc wprowadzenie obecnej zajęło znacznie więcej czasu.

Prawdopodobną przyczyną opóźnienia ostatniej aktualizacji w tym roku, może być pandemia. Przyjmuje się, że pełne wdrożenie każdej modyfikacji systemu zajmuje od jednego do ponad dwóch tygodni. Dopiero po tym okresie można jasno sprecyzować, jak bardzo istotne były zmiany wprowadzone przez Google, oraz w jaki sposób aktualizacja wpłynęła na wyniki wyszukiwania. Niewątpliwie, grudniowy Core Algorithm Update przyczyni się do tego, że niektóre strony zyskają lepsze lokaty w wyszukiwarce, a inne poszybują z wynikami w dół. Nieoficjalnie mówi się, że obecna aktualizacja skupiła się na contencie na stronach internetowych — witryny, które posiadają rozbudowane treści, zgodnie z zasadami SEO, powinny zyskać wyższe pozycje na w wyszukiwarce.

Pamiętajmy, że nagłe spadki nie muszą oznaczać złej budowy strony internetowej, czy słabego zaplecza SEO. Sami inżynierowie Google dokładnie nie wiedzą, co może się wydarzyć po implementacji zmian. Mimo że specjaliści prowadzą wcześniej testy — są one jedynie wycinkiem internetowej rzeczywistości. Ostatecznym testem dla firmy z Mountain View jest wdrożenie algorytmu, poprzedzone oficjalnym komunikatem (tzw. rolloutem). Jeżeli aktualizacja nie przyniesie zamierzonych rezultatów dla Google — z pewnością możemy się spodziewać tzw. korekty algorytmu, czyli dodatkowej kalibracji.

Warto wiedzieć, że grudniowa aktualizacja jest w pewnym sensie korektą poprzednich działań Google. Witryny, które utraciły wysoką pozycję po majowej aktualizacji (Core Algo Update), obecnie powinny zyskać na widoczności w wyszukiwarce.

Jak poradzić sobie z nieoczekiwaną aktualizacją Google?

Nie ma gotowych rozwiązań, które pomogą zachować pozycję w wyszukiwarce. Najlepszym rozwiązaniem będzie kompleksowe oraz systematyczne dbanie o działania z zakresu SEO na stronie internetowej. Musisz wiedzieć, że pozycjonowanie to długotrwały proces, który wymaga regularnych prac.

Jeżeli chcesz pozostać na pierwszej stronie w wyszukiwarce:

  • zadbaj o wartościowe i oryginalne treści w swoim serwisie,
  • przyjrzyj się strukturze oraz optymalizacji swojej strony,
  • regularnie publikuj content na stronie internetowej.

Chcesz, aby Twoja strona internetowa osiągała coraz wyższe pozycje w wyszukiwarce? Skorzystaj z oferty 4real na pozycjonowanie! Wdrożymy niezbędne działania, aby Twoja strona wyświetlała się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania!

Komentarz Eksperta
Zmiany w wyszukiwarce Google - co się zmieniło w 2020?

Algorytm wyszukiwarki zmienia się dość często, natomiast zmiana wyglądu rezultatów wyszukiwania Google jest stosunkowo rzadkim zjawiskiem. W tym zakresie gigant z Mountain View porusza się jak na giganta przystało… niewielkie, ostrożne ruchy, które w internecie wywołują falę tsunami w postaci komentarzy, analiz, a czasem nawet paniki.

Najważniejsze to mieć świadomość tych zmian i we właściwy sposób się do nich ustosunkować. Z reguły strony dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki (o czym mówimy w innym artykule na temat SEO) nie mają żadnych problemów z takimi zmianami. Google po prostu dużo wcześniej dołącza do listy swoich wytycznych odpowiednie wskazówki, a dopiero po jakimś czasie postanawia uwzględnić je w swoich działaniach.

Weźmy np. pojawiający się w rezultatach wyszukiwania favicon - zalecenia do jego stosowania funkcjonują od dawna i strony, które taki element posiadają, będą po prostu bardziej wyeksponowane w rezultatach wyszukiwania, a inne będą musiały dopiero taką malutką grafikę do strony dodać. Warto być na bieżąco! A ponieważ na co dzień warto koncentrować się na swoim biznesie, to warto mieć partnera, który dba o nasz wizerunek w Internecie.

4Real

ul. Racławicka 2/28

42-229

Częstochowa

biuro@4real.pl

+48 533 345 520